Sidor

lördag 8 september 2012

Jag känner mig duktig

Det får man göra ibland! Jag tog sovmorgon till kl 9 (fast jag vaknade kl 7 men somnade om efter ett tag) Sen åt jag havregryns gröt med frysta hallon på till frukost. Och  kl 10.45 var jag på xtra vaganza gymet. De har börjat ha öppet på lördagar vilket jag tycker är väldigt bra! :) Efter en promenad hem hade jag så mkt energi så jag fortsatte träna hemma, jag körde lite zumba med härlig musik på hög nivå, jag släppte verkligen loss. Det är skönt att bo utan mkt insyn i lägenheten ;).

Jag tänker inte säga vad jag väger men kan säga att vikten går neråt! Jag väger mindre nu än jag gjorde hos läkaren för 10 dar sen och de känns bra! Och det ska fortsätta åt det hållet - neråt! Och vad är planen? Hur ska jag göra? Vilken metod osv? Jag har bestämt mig för att inte köra xtra vaganzas helfart iaf. Utan jag kör en blandning av deras halvfartsprogram och viktklubb på nätet. Jag äter mindre kolhydrater. Och jag får inte äta något med socker.

Så här ser en vanlig dag ut:

FRUKOST: Havregryns gröt med frysta bär, Ett knäckebröd med smör o skinka på.
MELLANMÅL: Ett äpple eller en banan (eller annan frukt)
LUNCH: Oftast serverad mat på skolan, varierad kost - husmanskost med mer sallad än potatis/ris/pasta osv. Äter ofta ett grovt knäckebröd till maten. Men idag åt jag ju hemma o då var de pasta me köttfärsröra med tomat, vitlök, svamp, mm.
MELLANMÅL: En xv-VLCD soppa eller en frukt eller ett knäckebröd med smör o pålägg.
MIDDAG: Lagad mat hemma
  • Försöker dricka 1,5 liter vatten under en dag.
  • Är jag sugen på något tar jag En läkerol eller ett tuggummi
  •  Väger mig o skriver upp vikten varje dag (Det håller mig motiverad, även om det egentligen är för ofta att väga sig varje dag)
  • Jag ska vara godisfri till vecka 44 (sen tar jag nytt beslut om hur länge jag ska vara godisfri igen)
  • Jag tränar Onsdag kväll (KungsPorten), Torsdag förmiddag (KP)och ibland även Lördag förmiddag(XV).
  • Jag promenerar till och från skolan
  • Jag promenerar till och från xtra vaganza när jag ska träna där.
  • Jag har gjort en belöningslista med "saker" jag får/ska göra när jag nått en viss vikt alla belöningar är naturligtvis kalorifria :)
Ja det var lite av de jag gör för att gå ner i vikt. Du får gärna komma med tips o råd så tar jag till mig de som jag kan.


//H-M

4 kommentarer:

  1. Hejsan, läste om dina matvanor och ditt upp lägg, du äter såklart nyttigt det är inget att klaga på men du skrev om att du inte skulle äta socker eller kolhydrater.

    Kolhydrater är socker alltså är havregrynsgröt,knäckebröd, pasta,ris potatis och frukt är också kolhydrater = socker.

    titta på kost-doktorns sida och läs om lchf så kan du lära dig lite mera =)
    Ett tips är att kolla innehållsförteckning på allt du köper så att det bara är 5g kolhydrater per 100g.

    Hoppas att jag kunde vara till någon hjälp med mina tips mvh =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen. Jag vill inte äta enligt lchf jag vill bara Minska på de Snabba kolhydraterna. Och frukt tänker jag äta även om det är fruktsocker i. mvh H-M

      Radera
    2. Varför rekomenderar du ens LCHF? Läkare har Många gånger varnat för denna diet, det har skett dödsfall pga LCHF, folk har fått diabetes och hjärtkärlsjukdomar. Listan är längre men jag tycker att det räcker med det jag sagt.

      Visst kolhydrater är socker, men det handlar om att välja bra kolhydrater, t.ex grovt bröd istället för pågen limpa.
      Havregrynsgröt som maja äter innehåller bra och Långsamma kolhydrater.
      Det gäller att ha koll på långsamma kolhydrater som är bra så behöver man inte stå i affären och läsa varendra innehållförteckning varje gång.

      Sen en liten sak, maja sa att hon tänker Minska på de snabba kolhydraterna och byta ut dom till bra kolhydrater. Inte utesluta alla kolhydrater helt, Läs igenom inlägget och tänk efter till nästa gång du vill få din röst hörd.

      Låter bra maja, duktigt planerat, du kommer komma långt med detta, önskar dig verkligen lycka till! Kram <3

      //Rebecka

      Radera
  2. Du är så duktig min kära kusin och jag är otroligt imponerad av din beslutsamhet! Detta kommer du att klara <3 <3

    SvaraRadera

Viktbloggarna Viktbloggarna