Sidor

söndag 2 juni 2013

MIn galna hund

...gör mig galen!!! Vad ska jag göra? Jag funderar på att ta med Ritzo till mamma, där är det lugnare! Det är inte så mkt cyklister och annat att skälla på där. Så där kanske jag kan lära honom att sköta sig, men frågan är hur han blir när vi kommer tillbaka till stan då? Finns det kvar det jag lärt honom eller blir han ännu tokigare när han kommer tillbaka till "kaoset" igen?? Jag ångrar verkligen inte att jag köpte Ritzo, inte på något sätt, men jag blir ledsen när jag inte lyckas få honom att vara lydig!

Jag läser i böcker och på nätet för att få tips på hur man kan göra för att få honom att sluta skälla, men hittills har jag bara funnit hur man INTE ska göra, tex om din hund skäller när det kommer en cyklist så ska du INTE skälla på hunden för då tror Han att du skäller på cyklisten tillsammans med honom och du förstärker bara hundens känsla att försvara mot den "farliga" cyklisten. Eller ge INTE godis till hunden när den inte skäller, då blir de snart att hunden tycker att den "får ut mer" av att skälla o jaga än att få en godis. Men hur SKA man göra då? inte skälla på hunden och inte ge godis, okej jag säger till Ritzo att vara tyst, säger NEJ till honom utan att vara arg eller att skälla på honom. Jag får honom till att sitta och titta åt ett annat håll, och det funkar en stund men sen skäller han igen och jag börjar om, får honom att sitta och vara tyst osv.. och jag tycker att jag är bestämd och konsekvent och visar vem det är som bestämmer men de räcker inte!! Vad ska jag göra? Har jag för höga krav på honom kommer han mogna ifrån de här problemet, han är ju bara 13 veckor nu. Inomhus skäller han inte någonting, även om han stannar upp ibland o lyssnar för att han hör något utanför lägenheten eller utifrån men han skäller inte för det.

Det blev visst två inlägg i bloggen idag.. men vissa dagar skriver jag ju inte alls. :-)





.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Viktbloggarna Viktbloggarna